jump to navigation

Upin dan Ipin ” betul betul betul” February 10, 2010

Posted by sejenaksaja in Uncategorized.
trackback

Wahhh.. selain aku yg sedang demam drama Korea, ternyata Bhian ( my daugther ) juga sedang demam nonton upin dan ipin ..

dulunya sih aku ga begitu tertarik , karna bahasanya aneh hehehe

teman2 dikantor pada suka , bahkan mereka saling tukar DVD upin ipin.. haiyahhh..

heran.. seberapa bagus sih Film itu?

dan kemarin aku ikutan Bhian nonton DVD upin ipin itu

ternyata… hahahhahaha LUCUUUUUUUU bangettt…

mereka nakal , tapi ngga jahat..

keingin tauan mereka, keluguan mereka bikin film ini jadi tambah lucu..

huahuahau.. pastinya sekarang aku ikutan tukeran DVD upin ipin negh sama teman2 hehehe

Betul .. betull betul..???

Comments»

1. Mamah Aline - February 10, 2010

betul betul betul saya juga suka upin dan ipin…

sejenaksaja - February 11, 2010

betul betul betul.. hehehe

2. aguskusuma - February 10, 2010

cihuyyyyyyyyyyy pertamax duyu

3. aguskusuma - February 10, 2010

yup betul juga lucu, bnyk pelajaran yg di dpt dri ceritanya, putri sy klo jln2 pas lgi ke luar pasti minta dibeliin DVDnya Upin Ipin………

sejenaksaja - February 11, 2010

😉

4. mikha_v - February 11, 2010

ini baru nonton satu epsiode dari youtube. Aduh bahasanya lucu😆😆

sejenaksaja - February 11, 2010

iya bahasa melayu …

upin ipin dan teman2nya memang lucu ya..🙂

5. imadewira - February 11, 2010

yang disukai orang Indonesia adalah logat dan bahasa Malaysia yang terdengar lucu😀

sejenaksaja - February 12, 2010

yup logatnya aku suka hihihih

6. Huang - February 12, 2010

di kantorku, mereka tinggal sedot saja filmnya😀

dan aku tinggal copy ke FD :p

sejenaksaja - February 12, 2010

O.. o.. kamu ketahuan wkwkwkkw😛

Huang - February 13, 2010

😀

kan sayang kalo gak dimanfaatin mbak😀

Decy : huahuahuahua bener juga yak..

7. Esperalzi - June 14, 2010

Logat dalam Upin dan Upin adalah logat bahasa Melayu tidak standard, oleh itu BUKAN Bahasa Malaysia, dan terhad atau khusus hanya di bahagian selatan Semenanjung Tanah Melayu (Semenanjung Malaysia, Malaysia Barat), yakni hanya dituturi di Johor, Melaka, Selangor, Singapura, selatan Perak dan selatan Pahang. Di lain2 bahagian Malaysia spt Sabah, Sarawk, utara Semenanjung (Kedah, Penang, dll) dan timur Semanjung (Kelantan, Terengganu) logatnya sangat lain dan berbeza dari Upin-Ipin dan langsung tak akan difaham oleh oleh orang Indonesia, dan tidak ada ‘e’ pepet dalam sebutan ‘a’. ‘Kita’ tetap disebut ‘kita’ dalam logat Kedah misalnya, bukan ‘kite’ seperti logat Johor yg terdapat dalam Upin dan Ipin. Logat Johor dalam Upin dan Ipin lebih mirip logat Riau di Indonesia, oleh itu masih boleh difaham oleh orang Indonesia..salam, saya dari Malaysia.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: